ما آمده ایم تا با کمک شما بهترین در اینترنت باشیم. توجه:این وب سایت فقط بخش بازاریابی آن فعال است. پشتیبان:tanvarzshop@gmail.com

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 791
  • بازدید دیروز : 856
  • بازدید کل : 3983460

پیوند ها

پرسش مهر 96 تحمل افکار دیگران


پرسش مهر 96 تحمل افکار دیگران


پرسش مهر 96 تحمل افکار دیگران

 

پرسش مهر 96

 

کاملترین پرسش مهر 96 در قالب فایل ورد با 28 صفحه از راهکارها تا نقش خانواده
فرمت : ورد و پی دی اف
تعداد صفحات : 28 صفحه
فهرست
چکیده 1
مقدمه. 2
بیان مسئله. 5
راهکارها 10
پیشنهادات... 15
راهکارها 20
نتیجه گیری.. 23
منابع.. 24

 

چکیده

آنچه می­بایست در مدارس کشور ما صورت پذیرد، ایجاد روحیه و فرهنگ تعامل­پذیری با یکدیگر و تحمل افکار و اعتقادات دیگران است. در صورتی که دانش­آموزان، معلمین و حتی اولیاء بتوانند این فرهنگ را در دانش­آموزان و در محیط آموزشی نهادینه سازند، در آینده افرادی انتقادپذیر و با روحیه تعامل بیشتر و ارتجاع­پذیر خواهیم داشت. در سال تحصیلی اخیر همانگونه که واقفیم رئیس­جمهور محترم پرسش مهر را طوری عنوان کرد که به بررسی این موضوع پرداخته شود. با توجه به وضعیت دنیای کنونی در کشور ما می­بایست دانش­آموزانی تربیت شود که در دنیای آینده بتوانند ارتباط کامل و دقیقی با دنیای پیرامون برقرار سازند. چرا که آنان دولتمردان آینده کشور هستند و آینده کشور به دست آن­هاست. در صورتی که بتوانند از روحیه تعامل و احترام به یکدیگر برخوردار شوند از آینده مطمئنی در کشور برخوردار خواهیم بود.
در مقاله حاضر به بررسی پرسش مهر سال تحصیلی 97-1396 از نگاه رئیس­جمهور می­پردازیم و به این مسئله از دیدگاه علمی آموزشی و قرآن و روایات می­پردازیم. در نهایت پیشنهاداتی به اولیاء و عوامل آموزشی مدارس ارائه می­دهیم که با بکارگیری آنها آینده کشور را به آینده­سازانی متعهد، مدبر، با تحمل و قابلیت مذاکره در جهان بسپارند.
کلیدواژه:
پرسش مهر، دانش آموزان، رئیس جمهور، مدارس

مقدمه

هر انسانی برای خود احترامی قائل است. در ذات هر شخص، دوست داشتن و علاقه به خود، یک حِس درونی است و هر کس در دنیای درون خود برای شخصیت وجودی خویش ارزش و اعتباری قائل است که دوست دارد دیگران نیز به آن شخصیت احترام گذاشته و برای آراء و عقاید او احترام و ارزش قائل شوند. در این راستا اگر خواهان کسب محبوبیت عمومی باشیم، باید نسبت به شخصیت و هویت فردی همه افراد، احترام قائل شده و عقاید آنان را محترم بدانیم.
اینجاست که اگر دیگران ببینند به شخصیت آنان احترام گذاشته می‌شود، و نسبت به آنان ابراز توجه و قدردانی صورت می‌پذیرد، نسبت به چنین شخصی اُنس و الفت می‌گیرند. بنابراین باید از نظر روان شناختی بدانیم که مردم برای دوستی و انس و الفت گرفتن، مال و منال و... نمی‌خواهند؛ بلکه همین مقدار که کسی به آن‌ها توجه کند، نسبت به آن علاقه‌مند شده و ابراز محبت می‌کنند. از آن‌جایی که دنیای هر فردی برای خودش محترم است، در برابر کسانی که عقاید و ارزش‌های ایشان را نادیده گرفته و به شخصیت آنان احترام نمی‌گذارند، هیچ محبوبیتی از خود بروز نمی‌دهند. در چگونگی احترام گذاشتن به دیگران و نشانه‌های این مهم، تابع رفتارهایی است که باید ضمن اطلاع از آن در عمل نیز از آن بهره ببریم.
معمولاً هر انسانی دارای یک سری ویژگی‌های فردی است که شایسته تمجید و تحسین است؛ ما به عنوان انسانی که می‌خواهد با دیگران تعامل مثبت داشته باشد، باید جنبه‌های مثبت و ارزشمند او را شناسایی کرده و وی را به سبب برخوردار بودن از چنین صفاتی، تحسین و تمجید نماییم و در صورتی که بخواهیم او را متوجه صفت زشتی (از اعمالش) نماییم، یا عقیده و افکارش را از آن‌چه که هست منصرف و به سویی دیگر متقاعد سازیم، باید از شیوه‌های مناسب آن استفاده کنیم. برای این منظور باید از جنبه‌های شخصیتی طرف مقابل تا حدود زیادی اطلاع حاصل کرده و ظرفیت پذیرش در او را مورد ارزیابی صحیح و دقیق قرار دهیم.
نکته مهم دیگر در این حوزه، نامحدود جلوه دادن احترام به همه انسان‌ها است به این معنا که اگر تصمیم داشتیم فردی را از خطا و اشتباهی که مرتکب شده بر حذر بداریم، و یا از رفتار ناخوشایندی که باعث ناراحتی که گردیده مطلع نماییم، باید قادر باشیم که در هنگام برخورد با وی، او را یک انسان قابل احترام بدانیم و ضمنا این احساس را به وی نیز منتقل نماییم. این نوع برخورد باعث شکل گیری یک رابطه صمیمی، ایمن و اثرگذار خواهد شد.[1] و این نوع برخورد باعث به دست آوردن محبوبیت در نزد دیگران و جذب قلوب آنان می‌شود.
رعایت ادب و مراعات حقوق دیگران از جمله مواردی هستند که به راحتی می­توانند قدرت فردی شما را افزایش دهند. همه ما دوست داریم که دیگران ما را صمیمانه دوست بدارند، با ما درست رفتار کنند و برایمان ارزش و اهمیت قائل شوند. هر چقدر خودمان بیشتر با ملاحظه و متین باشیم دیگران نیز به همان روش با ما رفتار می­کنند.
در این مسیر می‌بایست چه در مسائل کوچک و کم اهمیت، و چه در مسائل بزرگ و پر اهمیت به مردم احترام بگذاریم و هیچ انسانی را کوچک نشماریم. حضرت علی (علیه السلام) در این رابطه می‌فرماید: «مردم یا برادر دینی تو هستند و یا در آفرینش همانند تو هستند».[2] نکته بعدی فروتنی و پرهیز از تکبر است. در این راستا نیز باید به داشته‌های دیگران احترام بگذاریم و دانش خود را برتر از دیگران نپنداریم؛ چرا که وقتی انتظار احترام از دیگران را داریم، باید به آن‌ها به گونه‌ای احترام بگذاریم که دوست داشته و بپسندند.
آیا فرم احترام تغییر شکل داده است؟ پاسخش ساده نیست! بسیاری بر این باورند که خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی، نقش نخست را در تربیت و نقش‌پذیری کودکان ایفا می‌کند، اما باید اندکی با تردید به این موضوع نگاه کرد. احترام را باید در خانه آموخت، در مدرسه تمرین و در جامعه کامل کرد.»[3]

بیان مسئله

احترام به معنای احساس ارزش و اعتبار برای کسی است و خود فرد آن را به دست می­آورد. با اینکه همه­ی انسانها شایسته احترام هستند، اما متاسفانه حقیقت این است که برخی از افراد قادر به کسب این احترام نیستند. البته راه­های مختلفی وجود دارد که شما می­توانید خود را در موقعیت­هایی قرار دهید که احترامی را که سزاوار آن هستید به دست آورید. مهمترین عوامل در این زمینه احترام گذاشتن به دیگران
.....
یکی از مهم­ترین ویژگی­های انسان داشتن اختیار و حق انتخاب است. نباید فراموش کرد وقتی کسی برای خود این حق را پذیرفته و از آن بهره­مند شد افرادی را هم که در کنار او زندگی می­کنند باید شایسته داشتن فرصت­هایی مشابه بداند. باید سعی کرد با نگاهی انسانی که ریشه در معنویت و اخلاق دارد محبت به زندگی تزریق شود.
اصلی­ترین گام و تغییر دیدگاه آن است که افراد محیط زندگی خود را سرشار از احترام به حقوق دیگران کنند تا در این مسیر تعالی لذت را به کام خود و دیگران آشنا سازند. اختیار حق مسلم هر فردی است پس نباید این حق را از زندگی عزیزان خود دریغ کرد.
ادب و مراعات حقوق دیگران سبب می­شود شما فرد قدرتمندی جلوه کنید. ما دوست داریم که دیگران ما را صمیمانه دوست بدارند، با ما درست رفتار کنند و برایمان ارزش و اهمیت قائل شوند، اما در عین حال باید در نظر داشت که همه ما انسان هستیم و هیچ­گاه نمی­توانیم 100% کامل باشیم و این امکان وجود دارد که در برخوردهایمان با دیگران دچار خطا و یا اشتباه شویم. اما به هر حال هر چقدر به دیگران محبت کرده و با آنها مؤدبانه برخورد کنیم به همان میزان آنها به ما محبت کرده و ما را مورد احترام خود قرار می­دهند.
راه­های مختلفی وجود دارد تا از طریق آن به کودکان یاد بدهیم که چطور به سایرین احترام بگذارند. والدین عادت دارند همه چیز را به فرزندانشان امر کنند: "همانطور که من می­گویم باید رفتار کنی"، "باید به مادرت احترام بگذاری." و... در واقع، والدین میتوانند دستورات خود را به کودکان تحمیل کنند، اما نمی­توانند آنها را به احترام گذاشتن امر کنند. ما می­توانیم فرزندانمان را وادار کنیم آنطور که ما می­خواهیم رفتار کنند، اما نمی­توانیم مجبورشان کنیم که به ما و بقیه مردم احترام بگذارند. احترام را باید به دست آورد. احترام فقط با خوب و مهربان بودن به دست نمی­آید. البته خوب بودن هیچ اشکالی ندارد،
....
.... نشستن پیش او را دارد، برایش جا باز کند».[4] احترام گذاشتن به دیگران یکی از حقوق مسلمانان و افراد جامعه بیان شده است که هر فردی باید به آن عمل کند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در این رابطه می‌فرماید: « لیسَ مِنّا لَمْ یُوَفَّرْ کبیرِنا وَ لَمْ یَرْحَمْ صغیرِنا.[5] کسی که بزرگ ما را احترام و کوچک ما را رحم نکند، از ما نیست».
«حرمت داشتن»، «بزرگ داشتن» و «بزرگداشت آمده»؛ معانی است که دهخدا برای احترام ذکر کرده است. احترام یعنی یک سلام ساده، یک نگاه مهرآمیز و احترام یعنی دوست‌داشتن همنوع. احترام از کجا سر بر می‌آورد؟ خانواده، جامعه و تکنولوژی‌های نوین در این خصوص چه اندازه نقش دارند؟ در ادامه به صورت جامع و کامل­تر به بررسی عوامل موثر در احترام گذاشتن به دیگران و راه­های کسب ادب و اخلاق می­پردازیم.
احترام به خویشتن
یکی دیگر از عوامل مهم در جلب احترام اطرافیان
....
ای جلب احترام دیگران، اول باید خودتان به خودتان احترام بگذارید.
راههای رشد احساس احترام به خود
  1. برنامه‌ریزی برای حمایت از دوستان و خویشاوندان
همدلی و همدردی
مراد از همدردی و همدلی با دیگران تلاش
....
که می­توانند با طرف مقابل خود همدلی و همنوایی داشته و بالطبع با همدلی و پاسخ مناسب دادن به احساسات اطرافیان می­توان مورد توجه افراد قرار گرفت و در دید آنها فردی محبوب و مورد قبول جلوه نمود. بنابراین برای جذب کردن قلوب دیگران و محبوبیت نزد آنها ابتدا باید آنها را درک کرد.
احترام به دیگران از دیدگاه بزرگان
مونتسکیو: آنکه توقع احترام از
....
همان رعایت حال دیگران در موارد و مواقع مختلف است.
آلفونس دوده: اگر می‌خواهی محترم باشی، باید همه را محترم بداری.

راهکارها

یکی از مشکلات تربیتی جوامع حاضر، مشکل قصور یا عدم احترام کودکان نسبت به بزرگسالان است. متاسفانه این مشکل با پیشرفت جوامع و در فضای فرهنگی معاصر شدیدتر نیز شده است. با توجه به تاثیر این موضوع بر تعلیم و تربیت صحیح کودکان، ارائه راهکارهایی برای برون رفت از آن ضروری است. برای رفع این مشکل باید در ابتدا به ریشه یابی این مشکل در خانواده پرداخت، چرا که خانواده اولین محیطی است که کودک بر پایه تقلید و اقتباس، به امر یادگیری و آموختن می پردازد. در مرحله بعدی مدرسه و مربیان مدارس، به عنوان تأثیرگذارترین دستگاه تربیتی، می توانند در برخوردهای خود احترام به دیگران را به کودکان آموزش دهند.
الف) تأثیر خانواده و والدین
کودک از
....
در و پدر و اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند، به تدریج قابلیت فراگیری احترام را نیز می­یابند. باید بدانیم آنچه به کودک می­دهیم همان را پس می­گیریم. بنابراین در دوره کودکی، اساس یادگیری و آموختن کودکان بر پایه تقلید و اقتباس، استوار است. لذا کودکان در این دوران، همان حرکات پدران و مادران خود را تقلید و انجام می­دهند و کم کم احترام گذاشتن به بزرگ­ترها در آنان درونی می­گردد و در دوران بلوغ این عادت پسندیده را رها نخواهند کرد. بنابراین والدین لازم است بیش از آن که اهمیت احترام به بزرگ­ترها را متذکر شوند، در عمل بی­احترامی کردن را به کودکان نیاموزند و آنها را به بی­احترامی کردن وادار نسازند.
ژان ژاک روسو[6] بر این باور است که احترام به دیگران را باید از همان دوران کودکی به آنها آموخت. بنابراین نقش خانواده در آموزش ادب و احترام به کودکان انکارناپذیر است. نقش خانواده در الگو دادن به کودکان، نه از راه اجبار بلکه به شیوه‌های نرم قابل تحقق است. اصولاً مگر تکریم و احترام دیگران ارزش نیست و نمی‌خواهیم این ارزش را در کودکان ایجاد کنیم؟ آیا ایجاد چنین ارزشی تنها با گفتن میسر است؟ آیا می‌توان با بی‌احترامی به کودک و تحقیر شخصیت او، چنان تربیتش کرد که به دیگران احترام بگذارد و حقوق آنها را رعایت کند؟ هنگام آموختن هر مهارتی، بدانید به جای این که درس‌های لازم زندگی را برای او شرح دهید، باید از رفتار خود به صورت عملی استفاده کنید.
ب) تأثیر مدرسه و مربیان مدارس
مدرسه، مکان
....
رسمی مثل خانواده و مدرسه فراتر می‌رود. در این میان می‌توان حتی به نقش مطبوعات، رادیو و تلویزیون و همه رسانه‌ها اشاره کرد.
ج) تکنولوژی و فناوری های مدرن ارتباطی
هیچ نیاز به گفتن نیست که ادب و احترام در دنیای مدرن شکل و روش متفاوتی دارد. «تکنولوژی و بویژه فناوری‌های مدرن ارتباطی نه‌تنها روابط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است بلکه تا اندازه‌ای اصول آداب معاشرت همچون رعایت احترام و ادب را نیز از فرم گذشته خود خارج ساخته است.» حالا کمتر کسی از نسل جدید را می‌توان یافت که در یکی از شبکه‌های اجتماعی نباشد. در این دنیای بی‌مرز مجازی، احترام شکل دیگری دارد، به طور مثال کامنت گذاشتن و لایک کردن نشانه ادب فرد است.
در دنیای مدرن، بخش زیادی از کنترل رفتاری کودکان از حیطه اختیار والدین خارج شده است به گونه‌ای که دنیای مجازی و گوشی‌های همراه به مقدار زیادی جایگزین والدین شده‌اند. ​حتی ارتباط و تاثیرگذاری همسالان تا اندازه زیادی تحت تاثیر فناوری قرار گرفته است. هم‌اکنون بنا به ضرورت، کودکان کمتر در کوچه مشغول بازی هستند.
در گذشته اگر فرد بزرگی وارد خانه می‌شد، دیگران به احترام وی از جا برمی‌خاستند و سلام می‌­کردند. این را مقایسه کنید با دو نفر که در شبکه‌های اجتماعی با هم ارتباط دارند. فرد برای گریز از سخن گفتن، با چراغ خاموش وارد صفحه خود می‌شود! این نوع رفتار در صورت تداوم به سایر امور زندگی فرد تسری می‌یابد. باور بسیاری از کارشناسان تربیتی و برخی از صاحب‌نظران علوم اجتماعی بر این اصل استوار است که جوامع سنتی در بکارگیری فناوری‌ها، به نوعی بازنگری نیاز دارند. حتی برخی نیز به منظور ثبات و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، بر اصل «بومی‌سازی» تکنولوژی اصرار می‌ورزند؛ اصلی که هنوز رخت تئوری بر تن دارد. شاید برخی تصور کنند می‌توان کودکان را مجبور به رعایت ادب کرد، که البته به هیچ وجه تصور درستی نیست، چرا که «کودکان یاد می‌گیرند به کسانی احترام بگذارند که به آنها احترام می‌گذارند» و این اصلی پذیرفته شده است؛ چه در خانه و چه در فضای مجازی.
امروزه خانواده ایرانی در سبد فرهنگی خود مواجه با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی، رسانه‌های مدرن و... است که هر کدام به‌نوبه خود بخشی از فرآیند تأثیرگذاری در خانواده را هدف گرفته‌اند. بعضی از شبکه‌های ماهواره‌ای به طور تخصصی تمام تمرکز خود را بر مقوله خانواده نهاده است و پیام مشترک برنامه‌های این شبکه‌ها ترویج خانواده‌های بی‌سامان و لجام‌گسیخته در مقابل ساختار خانواده است.[7]
گسترش فضای مجازی در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی به وجود آورده است که از جمله آن به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد فن‌آوری، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین یا هر دو را می‌توان نام برد.
با توجه به اهمیت فضای مجازی در توسعه جوامع، در جامعه ما نیز در سال‌های اخیر به فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات توجه زیادی شده است؛ ولی در این رابطه آسیب‌های جدی وجود دارد که ضروری است به ریشه‌یابی آن پرداخت. «کشور ما از نظر بهره‌مندی از اینترنت در بین 187 کشور جهان، رتبه 87 را دارد که بر اساس طبقه‌بندی اتحادیه جهانی مخابرات جزء کشورهای متوسط به شمار می‌رود. 35 درصد استفاده‌کنندگان اینترنت را قشر جوان تشکیل می‌دهند و میانگین صرف شده برای اینترنت 52 دقیقه در هفته است»[8]. شبکه‌های دوست‌یابی در کشور ما به‌سرعت در میان جوانان ایرانی محبوب شده است و "ایرانی‌ها رتبه سوم را در این شبکه‌ها کسب کرده‌اند".[9] فرهنگ رسانه‌ای اینترنت، فضای ذهنی جوانان را اشغال کرده و از آن مه
....
شما هم اذعان می کنید بدون همکاری والدین و داشتن کادر آموزشی مناسب در مدرسه که با کودکان با مهربانی و کرامت برخورد می کنند، نمی­توان در راستای این پژوهش به نتیجه­ی مطلوبی دست یافت؛ بنابراین برای اینکه در کار خود به موفقیت برسید لازم است تا هم خانواده دانش آموز و هم کادر مدرسه را در این زمینه با خود همراه کنید.
نکته مهم که شاید از نگاه مسئولان مغفول مانده باشد، کار فرهنگ‌سازی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین است. چنانچه بر این اصل باور داشته باشیم که نسل کنونی به لحاظ جامعه‌پذیری و الگوگیری تا اندازه زیادی متاثر از فناوری‌های ارتباطی هستند، اهمیت این موضوع بیشتر هویدا می‌شود.

پیشنهادات

مونتسکیو[10] می‌گوید: «آن‌که توقع احترام از دیگران دارد، خود نیز باید توقع احترام دیگران را برآورده کند و به آنان حرمت کند.» لطفاً این جمله را در همه‌جا و برای همه کس تعمیم دهید. ناگفته پیداست که ا
.....
.
  • آینه‌ای باشید برای کودکانتان
نوع و جنس کارهایی که شما از فرزندانتان می‌خواهید، ..... و غیرمستقیم، می­توان نکات مهمی را در خصوص رفتار با دیگران به فرزندان گوش زد کرد.
  • قوانین یک زندگی جدی
وقتی تصمیم می‌گیرید مهارتی را به بچه‌ها آموزش دهید،
....
ن‌ تر از آن است که شما فکر می‌کنید.
  • اعتماد کنید
شما باید با رفتار‌هایتان به فرزندانتان اعتماد کردن را یاد
.....
ی‌دهد که احترام و اعتماد قیمتی‌ترین ارزشی است که اگر هر انسانی آن را داشته باشد در میان مردم برنده محسوب می‌شود.

  • احترام گذاشتن به بزرگترها
اگر شما به فرزند احترام بگذارید، او هم یاد خواهد گرفت.
  • کوتاه سخن بگوییم
یادتان باشد بچه‌های امروز متفاوت هستند. آن‌ها علاقه‌ای
....
د و از اعتماد شما سوء استفاده نکنند
  • ذره بینی در دست کودکان
اگر می‌خواهید فرزندتان احترام گذاشتن را بیاموزد باید در جزئی‌ترین رفتار‌هایتان آن را نشان دهید. فرزند شما ریزبین‌تر از آن است که شما فکر می‌کنید. به طور مثال ممکن است شما در حال گفت‌و‌گو با شخصی باشید که در مواردی دیدگاه‌هایتان با یکدیگر هم جهت نباشد. زمانی که شما صبر پیشه می‌کنید و به صحبت فرد مقابل گوش می‌دهید به نوعی احترام گذاشتن را به فرزندتان می‌آموزید. همچنین زمانی که کودکان مورد تشویق قرار می‌دهید، در فعالیت‌هایش رو به جلو حرکت می‌کنند. شما می‌توانید برای قدردانی از رفتار‌هایشان هدیه تهیه کنید و آن‌ها را مورد تحسین قرار دهید.


همچنین باید به نکات زیر توجه داشت:
  • فروتنی و پرهیز از تکبر
  • داشته­های مردم را ناچیز و دست کم نگیریم. نباید دانش خود را زیاد پنداشت و دانش دیگران را اندک و بی­ارزش، حتی اگر دانش بسیار یا ثروت فراوان و یا صفاتی داشته باشیم که دیگران از آن بی­بهره­اند.
  • همان­طور که دوست داریم دیگران به ما احترام بگذارند ما نیز همان­گونه به آنها احترام بگذاریم. چرا که وقتی انتظار احترام از مردم داریم باید به آنها احترام بگذاریم آن­گونه که آنها دوست دارند.


راهکارها

اکنون که تا حدی با نقش خانواده و کادر آموزشی آشنا شدید به راه­های آموزش احترام به دیگران به کودک اشاره می­کنیم:
  1. مهم­ترین کار در آموزش ارزش­ها به کودک، ب.....
  2. این پل بین شما و دانش­آموز برقرار شود.
  3. سعی کنید با دانش­آموزان با کرامت و با احترام رفتار کنید. به یاد داشته باشید، کودکان بیش از اینکه از سخنان ما چیز یاد بگیرند از رفتار ما می­آموزند که چگونه رفتار کنند.
  4. استفاده از داستان: زبان کودک داستان ..... و برای دانش­آموزان تعریف کنید.
  5. بازی یکی دیگر از ابزار انتقال مفاهیم .....نادرست موجب اذیت والدین خود می­شوند و یا بازی­هایی دیگری از این دست.
  6. شعر به خاطر کلام موزون و آهنگینی که دارد، بسیار مورد علاقه کودکان است؛ خوشبختانه بعد از انقلاب شعرهای خوبی در زمینه انتقال ارزش­ها به کودکان سروده شده است، شما می­توانید هر از چند گاهی این شعرها را برای دانش آموزان بخوانید.
  7. از زبان تمثیل استفاده کنید. کودکان زبان تمثیل را به خوبی درک می­کنند. به عنوان مثال به کودک بگوئید چرا زمانی که پدر و مادرتان با پدر بزرگ شما روبرو می­شود به او احترام می­گذارند؟ منتظر جواب او باشید. پس از آنکه به سوال شما جواب داد؛ بگوئید شما هم باید مانند پدر و مادرتان به بزرگترها احترام بگذارید؛ خود شما می­توانید مثال­های بیشتری از این دست بسازید.
  8. با مطالعه کتاب­هایی که در زمینه رشد کودک و نوجوان نوشته شده است، اطلاعات خود را درباره ویژگی­های کودک افزایش دهید تا بتوانید پاسخ­های کودک را با توجه به توانایی­های ذهنی او جواب دهید.
  9. استفاده از گفت و گو سقراطی؛ در این روش سوالات منظمی را از کودک می پرسیم و این چرخه را آنقدر ادامه می دهیم تا سرانجام کودک (به صورت اتوماتیک) به نتیجه دلخواه ما برسد. چرخه سوالات با توجه به پاسخ کودک تنظیم می­شود.
  • به نظر
  • کودک: به نظر من
  • یعنی قیافه، موهای؟
  • البته که نه.
  • پس
  • بله، قبول دارم.
  • بابا وقتی که
  • سلام می­کند.
  • دقت کن،
  • با مهربانیجام می­دهد.[11]
و اینقدر این سوالات را ادامه می­دهیم تا کودک به نتیجه دلخواه ما برسد. البته موردی که ما بیان کردیم تنها یک مثال بود و شما می­توانید بر اساس توانایی­های کودک، گفت­و­گو را به صورت دیگری تنظیم کنید.
  1. متأسفانه فضای مجازی کمرنگ‌کننده نقش‌ خانواده و مدرسه در تربیت فرزندان شده است. درنتیجه خانواده و معلمین باید استفاده از فضای مجازی را برای کودکان مدیریت کنند و در زمان استفاده از فضای مجازی آنها را تنها نگذارند.



نتیجه گیری

با توجه به روایات اسلامی و آن‌چه در این
....
دیگران در جامعه بهتر و بهتر، نهادینه شود.

منابع

  1. جرج جرداق، الامام علی صوت العداله الانسانیه، بیروت ۱۳۸۲، ج ۱.
  2. سید هادی
  3. عباس بخشنده بالی، مقاله
  4. سید عبدالله شبّر، اخلاقی، مترجم:
  5. شکربیگی، عالیه؛ «رسانه، زنان و مناسبات
  6. صادقیان، عفت؛ «تأثیر اینترنت بر کودکان و نوجوانان»؛ تهران: مجله الکترونیکی نما، شماره 4، 1384.
  7. ستارزاده، داوود؛ «بره تخصصی علوم اجتماعی، شماره چهاردهم، 1386.
  8. رشد و شخصیت کودک؛ پاول
 
[1] جرج جرداق، الامام علی صوت العداله الانسانیه، ص۱۱۷
[2] سید هادی مدرس، دوستی دوستان، ۱۴۹
[3] André Maurois
[4] بخشنده بالی، عباس، مقاله چگونه شخصیتی مطلوب داشته باشیم، ص۵۹
[5] سید عبدالله شبّر، اخلاقی، ص ۱۶۹
[6] Jean-Jacques Rousseau
[7] شکربیگی، عالیه، رسانه، زنان و مناسبات خانواده
[8] صادقیان، عفت، تأثیر اینترنت بر کودکان و نوجوانان
[9] ستارزاده، داوود، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر اعتیاد به اینترنت و پیامدهای آن
[10] Montesquieu
[11] پاول هنری ماسن، رشد و شخصیت کودک

 

مبلغ قابل پرداخت:5.000تومان

  انتشار : ۶ آبان ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 337

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دانلود رایگان کتاب صوتی پرفروش و کمیاب 48 قانون قدرت رابرت گرین

دانلود رایگان کتاب صوتی پرفروش و کمیاب 48 قانون قدرت رابرت گرین

کتاب 48 قانون قدرت پرفروش‌ترین اثر برای کسانی است که خواهان قدرت هستند یا می‌خواهند خود را در برابر قدرت دیگران تجهیز کنند. رابرت گرین در این کتاب به شما می‌آموزد چگونه در تمام عرصه‌های زندگی قدرتمند شوید حجم 11 مگا بایت پشتیبانی: 09380317800 ... ...

اوضاع اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران قاجار

اوضاع اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران قاجار

حجم فایل : 442.5 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 10 بنام خدا تاریخ ایران وجهان 2 اوضاع اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران قاجار اوضاع اجتماعی:جمعیت ایران – 5 تا 6 میلیون نفر – 12- 40 درصد ایلات- 40 درصد روستانشینان- 20 درصد شهر نشین – شهر های مهم – گروه ها ... ...

کتاب فوق العاده زیبای نام باد جلد اول از سه گانه حماسه شاهکش اثر پاتریک راتفوس (The Name Of the Wind)

کتاب فوق العاده زیبای نام باد جلد اول از  سه گانه حماسه شاهکش اثر پاتریک راتفوس (The Name Of the Wind)

The Name of the Wind (The Kingkiller Chronicle #1) by Patrick Rothfuss Rating: 4.55/5 Genre: Fantasy , Epic Fantasy language: English Format: PDF & EPUBLiterary Awards: ALA Alex Award (2008), The Quill Award for Science Fiction/Fantasy/Horror (2007), Sakura Medal for ... ...

پروژه سورس سی شارپ ربات دریافت آنلاین قیمت شاخص های بارز های مالی داخلی و خارجی و ذخیره سازی در دیتابیس

پروژه سورس سی شارپ ربات دریافت آنلاین قیمت شاخص های بارز های مالی داخلی و خارجی و ذخیره سازی در دیتابیس

این پروژه به شما امکان می‌دهد تا از طریق یک برنامه ساده نوشته شده به زبان سی شارپ، اطلاعات مالی مهمی را از منابع مختلف دریافت کنید. این اطلاعات شامل قیمت‌های سهام، نرخ ارز، قیمت طلا و سایر شاخص‌های مالی باشد. شما می‌توانید این اطلاعات را به صورت خودکار و دوره‌ای از منابع ... ...

جدول اکسل شامل لیست قیمت شاخص های بازارهای مالی، برای سال 1401 و 1402

جدول اکسل شامل لیست قیمت شاخص های بازارهای مالی، برای سال 1401 و 1402

این محصول شامل جدول اکسل "لیست قیمت شاخص های بازار های مالی برای سال 1401 و 1402" است. این جدول شامل قیمت شاخص های مالی مختلف بصورت روزانه برای سال 1401 و 1402 است که به عنوان یک منبع اطلاعاتی مهم برای تحلیل و پیش بینی روند بازار های مالی و مقایسه آن با شاخص های مالی درون ... ...

سوالات پرسش ها و مسئله های فصل دوم فیزیک یازدهم (docx)

سوالات پرسش ها و مسئله های فصل دوم فیزیک یازدهم (docx)

سوالات تایپ شده پرسش ها و مسئله های فصل دوم فیزیک یازدهم ... ...

پایان نامه حقوقی آماده به زبان عربی الشريعة الاسلامية في دساتير الدول الاسلامية ( دراسة مقارنة )

پایان نامه حقوقی آماده به زبان عربی الشريعة الاسلامية في دساتير الدول الاسلامية ( دراسة مقارنة )

بسمه تعالی پایان نامه حقوق آماده به زبان عربی با عنوان: «الشريعة الاسلامية في دساتير الدول الاسلامية ( دراسة مقارنة )» سرفصل های این پایان نامه: المقدمة الفصل الاول: المفاهيم والكليات المبحث الاول: المفاهيم المطلب الاول : مفهوم الدستور ... ...

20 نکته در مورد نقش تغذیه در مطالعه و یادگیری بهتر

20  نکته در مورد نقش  تغذیه در  مطالعه و یادگیری بهتر

حجم فایل : 54.5 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 12 به نام خداوند بخشنده و مهربان 20 نکته در مورد نقش تغذیه در مطالعه و یادگیری بهتر اسلاید های زیر با عنوان 20 نکته در مورد نقش تغذیه در مطالعه و یادگیری بهتر و آمادگی بیشتر در کنکور به منظور استفاده ی دانش ... ...

اصول و طرز کار دستگاههاي پالس اكسيمتر

اصول و طرز کار  دستگاههاي پالس اكسيمتر

حجم فایل : 772.3 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 35 اصول و طرز كار دستگاههاي پالس اكسيمتر مقدمهمكانيسم انتقال اكسيژن در بدنروشهاي اندازه گيري ميزان اكسيژن خونپالس اكسيمتركاليبراسيوننگهداري پيشگيرانهايرادات روتينملاحظات خريد فهرست دستگاه پالس اكسيمتر مقدمه در ... ...

نحوه محاسبه پوشش ایمن سازی

نحوه محاسبه پوشش ایمن سازی

حجم فایل : 1.1 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 13 نحوه محاسبه پوشش ایمن سازی سه ماههشش ماهه نه ماهه دوازده ماهه فرمول محاسبه پوشش ایمن سازی 3 ماهه شهرستان تعداد کودکان واکسینه شدهجمعیت هدف(کودکان زیر یکسال) 123 100 × × فرمول محاسبه پوشش ایمن سازی6 ماهه شهرستان ... ...

استخراج دینامیک کامل سیستم هلی کوپتر و طراحی کنترل کننده های پیشرفته و کلاسیک

استخراج دینامیک کامل سیستم هلی کوپتر و طراحی کنترل کننده های پیشرفته و کلاسیک

حجم فایل : 208.9 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 9 بنام خدا 1 استخراج دینامیک کامل سیستم هلی کوپتر و طراحی کنترل کننده های پیشرفته و کلاسیک 2 مدل­سازی، خطی­سازی و طراحی کنترل پیش­بین در سیستم هلی­کوپتر اهداف این پروژه می باشند. روند شبیه سازی دینامیک این سیستم ... ...

پایان نامه آماده عربی درباره حقوق اساسی (القانون الدستوری)

پایان نامه آماده عربی درباره حقوق اساسی (القانون الدستوری)

بسمه تعالی   پژوهش آماده به زبان عربی درباره حقوق اساسی با عنوان «القانون الدستوری» مناسب برای اساتید حقوق جهت تدریس درس حقوق اساسی (القانون الدستوري)   سرفصل ها: المطلب الأول :القانون الدستوري تعريفه واهميته المطلب الثاني :معنى الدولة واركانها المطلب الثالث : ... ...

پاورپوینت کارگاه آشنایی با انواع و رتبه‌بندی مقالات و نشریات (2جلسه ای)

پاورپوینت کارگاه آشنایی با انواع و رتبه‌بندی مقالات و نشریات (2جلسه ای)

به نامه خدا به طور کلی، مقالات علمی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. از این رو یکی از کارگاه های پژوهشی آشنایی با انواع مقالات علمی و رتبه‌بندی نشریات است. بهتر است قبل از نگارش مقاله، نوع مقاله مورد نظر خود را با دقت انتخاب کنید و ساختار مربوط به آن را رعایت کنید. ... ...

تصاویر خیلی قدیمی از شهر اسفراین همراه با توضیح

تصاویر خیلی قدیمی از شهر اسفراین همراه با توضیح

تصاویرقدیمی با قدمت بیش از 20 سال  از میدان ها ، خیابان ها ، پارک ها ، مکان های مذهبی ، روستاها و ... از شهرستان اسفراین شهر دارالقرآن ، خاطرها را زنده میکند. ... ...

تعيين ساختار سه بعدي پروتئين بر اساس توالي اسيدهاي آمينه

تعيين ساختار سه بعدي پروتئين بر اساس توالي اسيدهاي آمينه

حجم فایل : 257.6 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 18 بنام خدا 1 2 تعيين ساختار سه بعدي پروتئين بر اساس توالي اسيدهاي آمينه 3 فهرست آشنايي با پروتئين و ساختارهاي آنتعريف مسالهکارهاي انجام شدهکارهاي آيندهنتيجه‌گيري و زمان‌بندي 4 آشنايي با پروتئين و ساختارهاي آن 5 ... ...

داروهاي ضد افسردگي

داروهاي ضد افسردگي

حجم فایل : 137.3 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 35 بنام خدا www.rdaneshmand.com www.rdaneshmand.com داروهاي ضد افسردگي www.rdaneshmand.com داروهاي ضد افسردگي به‌ نكات‌ زير در ارتباط‌ با‌ داروهاي‌ ضد افسردگي‌توجه‌ كنيد:1) داروهاي‌ ضد افسردگي‌ در حالت‌ معمول‌ ... ...

کتاب دیوانه وار

کتاب دیوانه وار

نام کتاب : دیوانه وار نویسنده : کریستیان بوبن مترجم : مهوش قویمی فرمت : pdf ... ...

کاربرد هوش و فکر

کاربرد هوش و فکر

نام کتاب : کاربرد هوش و فکر نویسنده :دکتر ژوزف مورفی مترجم : هوشیار رزم آزما فرمت : pdf ... ...

وکتور کورل 12 اذان

وکتور کورل 12 اذان

وکتور کورل 12 اذان  . همراه با اعراب . وکتور کورل اذان برای برش شبرنگ و حکاکی لیزر . قابلیت بزرگ نمایی . طرح برداری . کورل 12 . طرح برداری قابل برش توسط دستگاه برش شبرنگ و حکاکی توسط لیزر ... ...

The Cruel Prince by Holly Black (The folk of the Air #1)

The Cruel Prince by Holly Black (The folk of the Air #1)

The Cruel Prince (The Folk of the Air #1)by Holly Black Rating: 4.24/5 Genre: Fantasy , young adult language: English Format: PDF & EPUB   Of course I want to be like them. They’re beautiful as blades forged in some divine fire. They will live forever.And Cardan is ... ...

1مدیریت توسعه تامین کنندگان

1مدیریت توسعه تامین کنندگان

حجم فایل : 2.0 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 18 بنام خدا ارزيابي و ارتقاء تامين كنندگان مديريت توسعه تامين كنندگان(فرايند P-2-4) بر مبناي دو استراتژي محور ساپكو با نام هاي ” بهينه سازي و سيستماتيك نمودن فرايند انتخاب تامين كنندگان“ و ” ارتقاء و پرورش هدفمند ... ...

فایل لایه باز پس زمینه استوری ترکیب گلهای بنفش

فایل لایه باز پس زمینه استوری ترکیب گلهای بنفش

فایل لایه باز پس زمینه استوری ترکیب گلهای بنفش   فرمت اصلی PSD و PNG   سایز استوری اینستاگرام مخصوص پیچ های کاری و شخصی مخصوصا بلاگر ها کیفیت عالی لایه باز قابل ویرایش با این فایل میتونین پس زمینه های استوری های بسیاز جذابتری داشته باشین   فرمت دانلود zip ... ...

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما